Proč svým studentům říkám, aby udělali domácí úkol ještě dnes


Proč pořád trvám na tom, aby moji studenti dělali domácí úkol v ten den, kdy ho dostanou?

Není to ani tak proto, že by vždycky muselo být po mém. Ani proto, že vím, jak to chodí. A ani proto, že bych je pak nějak zvlášť litovala, jak se s tím moří na poslední chvíli..

Je to proto, že je chci podpořit v tom, aby se učili míň a zároveň líp. Aby na to šli chytře.

Zapomínání je neúprosný, nevyhnutelný proces, jak vypozoroval už pan Ebbinghaus, experimentální psycholog a autor křivky zapomínání.

Podle jeho modelu a možná i podle vašeho osobního pozorování, člověk zapomene už po 20 min. asi 40% informací. Do druhého dne si bez opakování pamatujeme už jen 1/3 toho, co jsme se učili.

Necháte-li váš domácí úkol na pak, na víkend, na potom, bude vám zřejmě mnohem déle trvat, než se do toho znovu zaberete. Obzvlášť, pokud to byla nová věc. Pravděpodobně některé důležité detaily nebo souvislosti zapomenete a budete si je muset pro sebe znovu objevit, i když už jste o nich slyšeli a věci rozuměli. A může vám to všechno připadat takové těžší, složitější, časově náročnější než by mohlo být.

Nejen domácí úkol, ale i třeba obyčejné opakování slovíček a frází udělejte nejlépe ten samý den. Pokud na to chcete jít opravdu chytře a vyhnout se strmému poklesu vědomostí, zopakujte si slovíčka znovu hned další den, pak za týden, za měsíc, za čtvrt roku.

Ať se nám to líbí nebo ne – staré, otřepané klišé, že opakování je matka moudrosti, má stále svoji platnost.

Světla Jelenová
Jsem lektorka. Baví mě vést k úspěchu, efektivitě a lehkosti v učení podle hesla UČIT SE MÍŇ A ZÁROVEŇ LÍP. Využívám ráda koučovací přístup a techniky, selský rozum i humor. Jsem matka dvou dospělých synů a krotitelka půlročního štěněte Tobiho. Dlouho obdivuji velikána J. Cimrmana a humor Monty Python´s. . Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře